Emner
- Kategorier af o-teknik
- Udviklingsniveauer for færdigheder
- O-teknik færdigheder opdelt i kategorier og udviklingsniveauer
- Liste med o-teknik sider – på denne hjemmeside
Denne side er baseret på DO-F’s online materiale på siden: https://tbuorientering.dk/ specifikt TBU-bogen kapitel 4 “O-TEKNISK UDVIKLING
OG TRÆNING” .
Længere nede er der link til de beskrivelser af de enkelte færdigheder og øvelser som tilsammen kan anvendes til at lære sig selv o-tekniker uanset alder.
Bogen har som forudsætning at man lærer o-løb fra man er barn, så i bogen har udviklingsniveauerne en aldersopdeling.
Jeg mener ikke at denne aldersopdelingen nødvendig, og voksne der vil lære o-løb skal igennem samme udviklingsniveauer, dog med en voksens forudsætninger som både kan være en fordel og en ulempe.
Denne side er et forsøg på at omsætte indholdet til brug for løbere, der vil vide mere om o-teknik og ønsker at lære om udviklingsniveauer, færdigheder og metoder – hvor det originale indhold har fokus på træning af børn og unge.
Diagrammet herunder beskriver systematikken som er beskrevet mere detaljeret i bogen(alderskategorierne er fjernet fra diagrammet), og som er grundlaget for nedenstående beskrivelser færdighederne.
Diagram over orienteringsfærdigheder og udviklingsniveauer “Den o-tekniske udviklingsmodel” – klik på billedet for stort billede.
Udviklingsniveauer og kategorier
Kategorier af o-teknik
- Grundforståelse
- Grundforståelse dækker løbernes basale viden om kortets opbygning og hvordan det relaterer til terrænet. Det omfatter fire hovedområder: kortforståelse, retningsforståelse, kurveforståelse og afstandsforståelse. Fokus er på at forstå kortets symboler, korrekt kortorientering, dobbeltlokalisering, samt vurdering af retning og afstand.
- Værktøjer
- Værktøjer er teknikker, løberne bruger til at løse o-tekniske udfordringer, enten på hele stræk eller dele af dem. Disse teknikker kan være meget effektive, men de fungerer bedst i kombination med en god grundforståelse. Manglende grundforståelse kan øge risikoen for fejl, selv for løbere med veludviklede værktøjer.
- Strategier
- Strategier handler om løbernes valg før og under o-teknisk træning eller konkurrence. De fleste strategiske færdigheder er tæt knyttet til værktøjerne, men omfatter også ikke-tekniske situationer som at håndtere konkurrenter undervejs. Strategiske færdigheder kræver kontinuerlig træning over lang tid og er afgørende for løberens samlede præstation.
Udviklingsniveauer for færdigheder
- Forståelse og anvendelse af kortet:
- Løberne opbygger en basal forståelse af kortet og dets anvendelse i terrænet.
- De lærer at genkende kortets symboler, orientere kortet korrekt, og bruge lineære ledelinjer.
- Målet er at kunne gennemføre en begynderbane alene.
- Forståelse af kort og terræn:
- Løberne forbedrer deres forståelse af koblingen mellem kort og terræn, med fokus på lineære ledelinjer og kurver.
- Introduktion til afstandsforståelse gør det muligt at bevæge sig væk fra ledelinjer.
- Målet er at kunne gennemføre en let bane.
- Udvikling af o-teknik:
- Fokus på træning i flere o-tekniske færdigheder og værktøjer, herunder kompasbrug, indløbspunkter og holdepunkter.
- Nye værktøjer introduceres, såsom forlængelse af poster og skræntorientering.
- Målet er at kunne gennemføre en vanskelig bane effektivt og sikkert.
- Effektivisering af o-teknik:
- Løbere arbejder med at effektivisere deres o-tekniske færdigheder, med fokus på strategiske valg og tilpasning af teknik til forskellige terræner og konkurrenceformer.
- Fokus på strategisk anvendelse af værktøjer og avanceret taktik.
O-teknik færdigheder
Opdelt i kategorier og udviklingsniveauer
Nummeret på færdigheden refererer til TBU bogens nummerering og svarer til den indlæringsrækkefølge der anbefales.
Links (“*” links åbner en side med gennemgang af emnet) åbner tbu-bogen i PDF i det pågældende afsnit, så man kan læse mere. Sidetallet er angivet så hvis bogen downloades ved klik på link, fx på nogle telefoner, kan man søge på sidetallet i parentes (sidetal angivet nederst på siderne er anderledes).
Øvelseslinks linker til TBU’s online øvelseskatalog, som både kan indeholde metoder og forklaringer, og øvelser man kan bruge selv.
Grundforståelse
- Forståelse og anvendelse af kortet
- Forståelse af kort og terræn
- Udvikling af o-teknik
- Effektivisering af o-teknik
Værktøjer
- Forståelse og anvendelse af kortet
- Forståelse af kort og terræn
- Udvikling af o-teknik
- Effektivisering af o-teknik
- 26. Udvidet postudløb (side 73) – Link til øvelser
- 27. Brug af holdepunkter (side 75) – Link til øvelser
- 28. Opfang (side 76) – Link til øvelser
- 29. Kurveledelinjer (side 77) – Link til øvelser
- 31. Skræntorientering (side 81) – Link til øvelser
- 32. Udvidet kompasbrug (side 83) – Link til øvelser
- 35. Forenkling (side 91)
Strategier
- Udvikling af o-teknik
- Effektivisering af o-teknik
- Den effektive o-tekniske præstation
O-teknik sider