Kilde: Delvist baseret på www.tbuorientering.dk
Når du arbejder med forkant i orienteringen, handler det om, at du planlægger længere frem i banen, end hvor du fysisk befinder dig. Det kan være, at du ved, hvilket holdepunkt du skal ramme 100 meter fremme, og allerede nu orienterer dig mod det. Eller at du planlægger næste stræk, mens du løber på en sti.
Du bygger denne færdighed videre på det, du har lært i 24, ”Udvidet strækplanlægning”, og 25, ”Forståelse af terræn- og kortmodel”, og den hænger tæt sammen med 30, ”Positionering”. I modsætning til positionering, hvor du fokuserer på din præcise placering her og nu, handler forkant i orienteringen om at rette blikket fremad og tænke frem i banen. Begge færdigheder hjælper dig med at være effektiv i orienteringen, men på forskellige tidspunkter og måder.
Hvis du har for meget fokus på din nuværende position og glemmer at planlægge fremad, risikerer du at blive passiv og komme på bagkant. Men er du for langt fremme med planlægningen og ikke fokuseret nok på det, du skal gøre nu, øger du risikoen for fejl. Det er derfor en balance, som kræver øvelse.
33.A Forkant vs. bagkant i orienteringen
Du er på forkant, når du har en plan og ved, hvad du skal se som det næste i terrænet. Du bruger kortet aktivt og visualiserer terrænmodellen (se 25.A ”Visualisere en terrænmodel”). Hvis du løber uden at vide, hvad du skal kigge efter, eller hvad der skal stoppe dig, er du på bagkant. Her prøver du at finde ud af, hvor du er, ud fra det du ser i terrænet, i stedet for at bruge kortet til at forudsige det (25.B ”Visualisere en kortmodel”).
Din målsætning skal være at være på forkant så ofte som muligt. Hvis et stræk kræver præcis positionering – fx tæt på posten – kan det være nødvendigt at stoppe op og planlægge næste stræk for at komme på forkant igen. Det er særligt vigtigt på længere vejvalgsstræk, hvor et dårligt vejvalg kan koste meget tid.
Det kan være svært at holde sig på forkant hele tiden. Du presser tempoet, og tankerne kan let vandre væk fra opgaven (se også 15 ”Fokus og 3R-modellen”). Du skal derfor lære at opdage, hvornår du er ved at komme på bagkant, og hurtigt bringe dig selv på forkant igen.
Det gør du bedst med en fast rutine: Hvis du ved, hvor du er, men ikke ved, hvad du skal, skal du kigge på kortet og planlægge næste del. Hvis du ikke er sikker på, hvor du er, så stop op, relokaliser dig og kom på forkant igen.
Træningsøvelser:
- ”Er du på forkant?”: Dit ur bipper hvert andet minut under en almindelig træning. Hver gang det bipper, vurderer du, om du er på forkant – og hvis ikke, skal du bringe dig selv tilbage på forkant.
- ”Omvendt følg John”: Du løber sammen med en anden, hvor den bagerste har kortet og guider den forreste rundt.
33.B Hvor og hvor meget på forkant?
Du skal hele tiden vurdere, hvor meget du kan være på forkant. Det vigtigste er, at du ved, hvor du skal være om 50 meter – ikke nødvendigvis om 500. Jo længere frem, du kan planlægge uden at miste kontrollen over det aktuelle stræk, jo mere effektiv bliver din orientering.
Den mest effektive brug af forkant sker, når du kan planlægge uden at stoppe op. Derfor skal du finde steder på banen, hvor du kan orientere fremad uden at miste tempo – fx når du løber på en sti eller en tydelig ledelinje, eller hvis du ser holdepunktet langt fremme i åbent terræn.
Undgå at planlægge i postindløbet, hvor du i stedet skal fokusere på præcis positionering. Forkantsplanlægningen skal altså være afsluttet, før du begynder postindløbet.
Terrænet og banens opbygning definerer, hvor meget du kan være på forkant. En bane med mange korte stræk og et kompliceret langt vejvalgsstræk vil kræve, at du er god til at identificere de steder, hvor du har mulighed for at planlægge frem.
Træningsøvelser:
- ”Planlæg at være på forkant”: Du markerer på kortet de steder, hvor det er oplagt at planlægge frem. Gør dette i forskellige terræner og banetyper.
- ”Kort-lang”: Du løber to-tre korte stræk efterfulgt af et langt, komplekst vejvalgsstræk. Du skal planlægge det lange stræk undervejs i de korte.
Ved træning af denne øvelse, brug også målestoksforhold 1:15.000, som bruges til langdistance for junior- og seniorløbere.
33.C Forkant i sprint
I sprintløb har du mindre tid til at orientere og færre chancer for at rette op, hvis du kommer på bagkant. Det skyldes høj fart, mange retningsskift og korte muligheder for kortlæsning.
Derfor skal du udnytte de stille passager til at komme på forkant – fx ligeudstrækninger, hvor du kender holdepunktet længere fremme. Her kan du planlægge næste vejvalg uden at sænke tempoet nævneværdigt.
Dygtige banelæggere vil dog forsøge at udfordre din evne til at komme på forkant ved at bruge komplekse områder og krævende vejvalg. Hvis du ikke kan komme på forkant undervejs, så er det bedre at stoppe op og sikre dig, at du vælger rigtigt.
Træningsøvelser (tilpasset sprint):
- ”Omvendt følg John” og ”Kort-lang” (se figur 33.1)
- ”Linje-vejvalg”: Du følger en linje frem til et komplekst vejvalgsstræk, som du skal nå at planlægge undervejs.

Figur 33.1 Eksempel på øvelsen ”Kort-lang”, her i intervalform.
Bemærk de ekstra kunstige spærringer