Bliv en bedre orienteringsløber – ét skridt ad gangen
Uanset om du er ny i sporten eller en erfaren løber, giver vores 42 O-teknik-artikler dig en struktureret og fagligt funderet vej til at forbedre dine orienteringsevner. Artiklerne er opdelt i fem niveauer – fra basal kortforståelse til strategisk forberedelse til konkurrence – og dækker alle centrale aspekter af orienteringsteknik: kortlæsning, strækplanlægning, kompasbrug, fejlreduktion, taktiske valg og meget mere.
→ Niveau 1–2: Lær at læse kortet, forstå terrænet og anvend grundlæggende teknikker.
→ Niveau 3–4: Udbyg din teknik med avanceret analyse, effektive metoder og terrænspecifik forberedelse.
→ Niveau 5: Finpuds dine valg, planlægning og farttilpasning – og løb med et strategisk overblik.
Hver artikel bygger videre på den forrige, så du kan udvikle din teknik trinvist – med fokus på præcision, forståelse og anvendelighed i praksis.
Emner
- Kategorier af o-teknik
- Udviklingsniveauer for færdigheder
- O-teknik færdigheder opdelt i kategorier og udviklingsniveauer
- Liste med o-teknik sider – på denne hjemmeside
Denne side er baseret på DO-F’s online materiale på siden: https://tbuorientering.dk/ specifikt TBU-bogen kapitel 4 “O-TEKNISK UDVIKLING
OG TRÆNING” .
Længere nede er der link til de beskrivelser af de enkelte færdigheder og øvelser som tilsammen kan anvendes til at lære sig selv o-tekniker uanset alder.
Bogen har som forudsætning at man lærer o-løb fra man er barn, så i bogen har udviklingsniveauerne en aldersopdeling.
Jeg mener ikke at denne aldersopdelingen nødvendig, og voksne der vil lære o-løb skal igennem samme udviklingsniveauer, dog med en voksens forudsætninger som både kan være en fordel og en ulempe.
Denne side er et forsøg på at omsætte indholdet til brug for løbere, der vil vide mere om o-teknik og ønsker at lære om udviklingsniveauer, færdigheder og metoder – hvor det originale indhold har fokus på træning af børn og unge.
Diagrammet herunder beskriver systematikken som er beskrevet mere detaljeret i bogen(alderskategorierne er fjernet fra diagrammet), og som er grundlaget for nedenstående beskrivelser færdighederne.

Diagram over orienteringsfærdigheder og udviklingsniveauer “Den o-tekniske udviklingsmodel” – klik på billedet for stort billede.
Udviklingsniveauer og kategorier
Kategorier af o-teknik
- Grundforståelse
- Grundforståelse dækker løbernes basale viden om kortets opbygning og hvordan det relaterer til terrænet. Det omfatter fire hovedområder: kortforståelse, retningsforståelse, kurveforståelse og afstandsforståelse. Fokus er på at forstå kortets symboler, korrekt kortorientering, dobbeltlokalisering, samt vurdering af retning og afstand.
- Værktøjer
- Værktøjer er teknikker, løberne bruger til at løse o-tekniske udfordringer, enten på hele stræk eller dele af dem. Disse teknikker kan være meget effektive, men de fungerer bedst i kombination med en god grundforståelse. Manglende grundforståelse kan øge risikoen for fejl, selv for løbere med veludviklede værktøjer.
- Strategier
- Strategier handler om løbernes valg før og under o-teknisk træning eller konkurrence. De fleste strategiske færdigheder er tæt knyttet til værktøjerne, men omfatter også ikke-tekniske situationer som at håndtere konkurrenter undervejs. Strategiske færdigheder kræver kontinuerlig træning over lang tid og er afgørende for løberens samlede præstation.
Udviklingsniveauer for færdigheder
- Niveau 1: Forståelse og anvendelse af kortet: (klik for at se artikler på dette niveau)
- Løberne opbygger en basal forståelse af kortet og dets anvendelse i terrænet.
- De lærer at genkende kortets symboler, orientere kortet korrekt, og bruge lineære ledelinjer.
- Målet er at kunne gennemføre en begynderbane alene.
- Niveau 2: Forståelse af kort og terræn: (klik for at se artikler på dette niveau)
- Løberne forbedrer deres forståelse af koblingen mellem kort og terræn, med fokus på lineære ledelinjer og kurver.
- Introduktion til afstandsforståelse gør det muligt at bevæge sig væk fra ledelinjer.
- Målet er at kunne gennemføre en let bane.
- Niveau 3: Udvikling af o-teknik: (klik for at se artikler på dette niveau)
- Fokus på træning i flere o-tekniske færdigheder og værktøjer, herunder kompasbrug, indløbspunkter og holdepunkter.
- Nye værktøjer introduceres, såsom forlængelse af poster og skræntorientering.
- Målet er at kunne gennemføre en vanskelig bane effektivt og sikkert.
- Niveau 4: Effektivisering af o-teknik: (klik for at se artikler på dette niveau)
- Løbere arbejder med at effektivisere deres o-tekniske færdigheder, med fokus på strategiske valg og tilpasning af teknik til forskellige terræner og konkurrenceformer.
- Fokus på strategisk anvendelse af værktøjer og avanceret taktik.
- Niveau 5: Den effektive o-tekniske præstation: (klik for at se artikler på dette niveau)
- Strategiske og taktiske konkurrenceforberedelser
O-teknik færdigheder
Opdelt i kategorier og udviklingsniveauer
Nummeret på færdigheden refererer til TBU bogens nummerering og svarer til den indlæringsrækkefølge der anbefales.
Øvelseslinks linker til TBU’s online øvelseskatalog, som både kan indeholde metoder og forklaringer, og øvelser man kan bruge selv.
Ordbog inkl. engelske udtryk
Oversigt: Orienteringstekniske niveauer og færdigheder
Nummerering er tildelt efter indlæringsrækkefølge og orienteringstekniske niveau.
-
Basis strækteknik overblik
-
Bom (Orienteringsfejl) teknik
-
2. Basis kortforståelse
Kategorier/niveau: Grundforståelse, Niveau 1: Forståelse og anvendelse af kortet, Orienteringsteknik -
3. Korthåndtering
-
4. Kortets orientering
Kategorier/niveau: Grundforståelse, Niveau 1: Forståelse og anvendelse af kortet, Orienteringsteknik -
5. Lineære ledelinjer
-
6. Udvidet kortforståelse
Kategorier/niveau: Grundforståelse, Niveau 1: Forståelse og anvendelse af kortet, Orienteringsteknik -
7. Basis retningsforståelse
Kategorier/niveau: Grundforståelse, Niveau 1: Forståelse og anvendelse af kortet, Orienteringsteknik -
8. Basis kurveforståelse
Kategorier/niveau: Grundforståelse, Niveau 1: Forståelse og anvendelse af kortet, Orienteringsteknik -
9. Basis afstandsforståelse
-
10. Forflytning mellem ledelinjer
-
11. Basis postindløb
-
12. Forståelse af holdepunkter
-
13. Basis kompasbrug
-
14. Basis postudløb
-
15. Basis strækplanlægning
-
16. Forståelse af gennemløbelighed
-
17. Basis taktik
-
18. Udvidet kurveforståelse
-
19. Udvidet afstandsforståelse
-
20. Udvidet postindløb
-
21. Løfte blikket
-
22. Udvidet retningsforståelse
-
23. Forlænge og forstørre poster
-
24. Udvidet strækplanlægning
-
25. Forståelse af terræn- og kortmodel
-
26. Udvidet postudløb
-
27. Brug af holdepunkter
-
28. Opfang
-
29. Kurveledelinjer
-
30. Positionering
-
31. Skræntorientering
-
32. Udvidet kompasbrug
-
33. Forkant i orienteringen
-
34. Orientering i fremmede terræntyper
-
35. Forenkling
-
36. O-teknisk konkurrenceforberedelse
-
37. Valg af o-teknik og farttilpasning
-
38. Avanceret kortforståelse for løbere
-
39. Bevidst og effektiv kortlæsning
-
40. Avanceret strækplanlægning
-
41. Udvidet taktik