Kilde: Baseret på www.tbuorientering.dk – 22. Udvidet retningsforståelse (side 66) – Link til øvelser
Udvidet retningsforståelse bygger på færdigheden Basis retningsforståelse og gør dig i stand til at bruge relationer mellem terrængenstande på kortet og i terrænet til at bestemme retningen. Træningen fokuserer på at bruge synlige pejlemærker og løfte blikket for at vurdere retning uden brug af kompas. Dette kan kombineres med færdighed 21, Løfte blikket, som træner din evne til at kigge langt frem.
22.A: Retning ved at forlænge ledelinjer
Når en ledelinje, fx en sti eller grøft, stopper, knækker eller møder en anden, kan du bruge dens retning til mentalt at forlænge linjen videre. Dette hjælper dig med at finde den rigtige løbsretning uden yderligere støtte fra terrænet.
Eksempler:
- Hvis en sti ender, men peger mod en lysning, kan du forestille dig stien fortsætte gennem lysningen.
- Når en grøft knækker, kan du bruge vinklen til at projicere din videre retning.
Træning:
Brug øvelsen “Forlæng ledelinjen”. Start i områder med god sigtbarhed og tydelige lineære objekter som stier, grøfter og hegn, og øg gradvist sværhedsgraden med mindre tydelige linjer.
Figur 4.2.36 viser, hvordan en ledelinje kan forlænges i terrænet, og hvilke objekter der kan bruges som fortsatte pejlemærker.

Figur 4.2.36. Eksempler på at forlænge ledelinjer (lige pile), bruge terrængenstande,
der flugter og bruge vinkler fra ledelinjer (pile med knæk).
22.B: Retning ved hjælp af flugtende terrængenstande
Brug terrængenstande, der ligger i forlængelse af hinanden, til at finde din retning. Disse objekter skal være synlige og må højst være 50 meter fra hinanden for at sikre en præcis linje.
Eksempler:
- To små høje eller sten, der ligger i forlængelse, kan bruges til at flugte en retning videre.
- På sprintkort kan du bruge to træer eller buske, der står på en lige linje.
Postudløb: Når du forlader en post, kan flugtende terrængenstande hjælpe med hurtigt at finde en sikker løbsretning. Dette bruges ofte på niveauer som i færdighed 26.A, Udløbspunkt tæt ved posten.
Træning:
Øv med øvelsen “Flugter”, hvor du træner at finde og bruge flugtende objekter til at danne en præcis løbsretning.
22.C: Retning ud fra vinkler
Denne metode træner dig i at bestemme retningen baseret på vinkler mellem ledelinjer og din ønskede løbsretning. Fokus er på at visualisere vinkler og oversætte dem til praktiske løbsbevægelser.
Eksempler:
- Når du forlader en sti, kan du forestille dig vinklen mellem stien og din planlagte retning. Start med vinkelrette kryds og arbejd dig op til mere komplekse vinkler.
- Når du krydser en grøft, kan du bruge vinklen mellem grøften og dit løb til at justere retningen.
Udfordringer:
- Hvis der ikke er synlige terrængenstande, som ved indløbet til post 3 i Figur 4.2.37, skal du stole på din fornemmelse for vinkler og retning.

Figur 4.2.37. Eksempler på vinkler når ledelinjer forlades (knækkede pile)
og krydses (lige pile). Grader er angivet. Her er også markeret to små
høje (ringe), som flugter.
Træning:
Prøv øvelsen “Den er i vinkel”, hvor du bruger kortet til at visualisere knækkede og lige vinkler. Brug pile som i figuren for at forstå, hvor ledelinjer skal forlades eller krydses.
Figur 4.2.37 Viser, hvordan vinkler illustreres med knækkede og lige pile for at hjælpe med at bestemme den rigtige retning.
Samlet træningstips
- Start med én teknik ad gangen, og kombiner dem gradvist for at simulere realistiske situationer.
- Brug figurer som referencer for at forstå, hvordan teknikkerne ser ud i praksis.
- Brug tydelige og kendte terrængenstande for at opbygge din selvtillid og nøjagtighed.
Med disse teknikker og træningsøvelser kan du navigere effektivt og sikkert i komplekse terræner, selv uden kompas.