Landscape material

Landscape material, betyder at man har flere lag som kan anvendes i Landscape->Paint og man kan importere de steder laget skal vises i landskabet via en gråtonefil i samme størrelse som landskabet, ligesom import af højdekort.

Et landscape material oprettes som et Material i Content browseren.

Der anvendes en Landscape Coordinates node som forbindes til Texture Samples og derefter til en Landscape Layer Blend node, og herfra til Materialets Base color hhv. Normal parametre.

For at overfladen har struktur(buler i overfladen) anvendes et såkaldt Normal map, der bør være mindst 2 Texture Samples en med billedet af overfladen og en med et Normal map for hvert lag.

Der skal være to Landscape Layer Blend nodes, en med lag for hver billede og en anden med lag for hvert Normal map – navnene på lagene skal være ens på i de to Blend nodes for at billedefil og Normal map bliver koblet sammen.

Man kan have behov for at strukturen bliver tydeligere, fordi Normal map ikke altid er nok.

Her er 2 muligheder som kan kombineres

  1. Bump Offset, som er ret effektivt og er en slags kunstig 3D, denne anvender dels en gråtone Texture Sample for at angive dybden og dels en talværdi for styrken.
  2. Flatten Normal, som kan forstærke eller reducere Normal map, denne justeres med et tal som forstærker med negative tal og reducerer med positive tal

Man kan også have problemer med at texturen/laget gentager sig i et mønster i landskabet hvilket for det til at se kunstigt ud, dette kan bla. løses ved at man anvender 2 Landscape Coodinate noder, og har fx den samme billedefil som bliver kombineret i laget med en såkaldt Linear interpolations node.

Tricket er at man i Coordinate noden kan sætte en skalering, og hvis den ene er f.eks. 1 og den anden er 6, vil der være et 6 gange større version af billedet blandet med det normale billede hvilket udvisker mønsteret der gentager sig, men det kan også gøre detaljerne utydelige – der er løsninger hvor man anvender afstanden til kameraet til kun at udviske på afstand.

Udviskning af mønster med skalering eksempel:

Kan udvides med Normal map da det også kan give mønster, men det kan blive mærkeligt:

Flatten eksempel i BP:

Bump offset eksempel:

Bemærk at Bump Offset også skal have Landscape Coord, ligesom gråtone Sample

 


Posted

in

by

Tags:

Comments

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.