9. Basis afstandsforståelse

Når du begynder at bevæge dig væk fra de tydelige, lineære ledelinjer, er det vigtigt, at du får en god fornemmelse for afstand. Denne færdighed hænger tæt sammen med både færdighed 10, ”Forflytning mellem ledelinjer” og færdighed 7.B, ”Retning ved forflytning mellem ledelinjer”.

Din opgave er nu at lære at forstå afstand – både hvordan afstande ser ud på kortet, og hvordan du kan fornemme dem i terrænet. Det handler ikke kun om at tælle skridt, men om at koble afstande til de detaljer, du ser både på kortet og i virkeligheden. Det giver dig et mere sikkert og flydende orienteringsløb, hvor du bedre kan vurdere, om du f.eks. er løbet for langt, er på vej ind i posten – eller stadig mangler et stykke.


9.A Målestoksforhold

Du vil nu lære, hvordan forskellige målestoksforhold ændrer det, du ser på kortet, i forhold til virkeligheden. Du skal kunne aflæse, hvor langt 1 cm på kortet er i terrænet:

  • På et 1:10.000-kort svarer 1 cm til 100 meter i terrænet.
  • På et 1:4.000-kort svarer 1 cm til 40 meter.
  • På et 1:1.000-kort er 1 cm kun 10 meter.

I praksis skal du øve dig på at se og mærke forskellen. Når du f.eks. løber et stræk på 1 cm på et 1:10.000-kort, så prøv at fornemme, hvor lang en distance det er i skoven – og sammenlign det med et tilsvarende stræk på 1:4.000-kortet.

En god øvelse er at løbe samme stræk med baner printet i forskellige målestoksforhold. Brug f.eks.:

  • Skolegårdskort i 1:1.000
  • Sprintkort i 1:4.000
  • Skovkort i 1:10.000

Du vil hurtigt kunne se og mærke forskellen. Øvelsen ”Kort, længere, længst” er god til netop det formål.


9.B Introduktion til afstandsbedømmelse

Når du har lært, hvad målestoksforhold betyder, er næste skridt at udvikle en praktisk afstandsfornemmelse. Du skal lære at vurdere, hvor langt du har løbet i terrænet – og bruge den viden, når du vurderer, om du nærmer dig posten.

Øv dig i at lægge mærke til, hvor hurtigt du bevæger dig gennem skoven ved forskellige hastigheder og i forskelligt terræn. Det handler ikke kun om at kunne tælle skridt, men om at opbygge en intuitiv følelse for afstand.

En enkel og effektiv øvelse er ”Hvor langt løber du?”:

  1. Du får et blankt kort med målestoksforhold og et stræk, f.eks. 200 meter.
  2. Du løber på en lige sti eller en snitzling i jævnt terræn.
  3. Du stopper, når du tror, du har løbet den angivne afstand.
  4. Du sammenligner din placering med den rigtige distance.

Du kan lave denne øvelse i forskellige varianter:

  • Prøv med forskelligt terræn (tæt skov, kuperet terræn).
  • Løb i forskellige tempoer.
  • Indfør retningsskift på snitzlingen.

Det gør din afstandsforståelse mere præcis og tilpasset virkelige orienteringssituationer.

En anden god øvelse er ”Dobbelt op”, som du også kan bruge til at øve, hvordan du kombinerer afstandsforståelse med kortlæsning i praksis.